Muu lakineuvonta
Sopimukset
Millainen on hyvä ja pätevä sopimus? Useimmille sopimuksille ei ole mitään muotomääräyksiä ja pätevä ja osapuolia sopimus voi olla esim. suullinen ja vaikka kuinka suppea tahansa, kunhan sopijapuolten velvoitteet ovat kohtuullisesti todettavissa. Muista, että huonokin sopimus sitoo, älä siis tee huonoa sopimusta! Hyvä sopimus on useimmiten kirjallinen, riittävän kattava, selkeä ja ymmärrettävä, etukäteen huolella mietitty sekä riittävän tasapainoinen osapuolien kesken. TunturiJuristi auttaa sinua tekemään hyvän sopimuksen.
Meillä on yli 20 -vuoden kokemus erilaisten sopimusten laadinnasta. TunturiJuristilta saat kauppakirjat, vuokrasopimukset, osakeyhtiön ja asunto-osakeyhtiön perustamissopimukset, rakentamisen sopimukset, osakassopimukset, yhteistyösopimukset, salassapitosopimukset, työsopimukset sekä kaikki muutkin tarvitsemasi sopimukset.
Yritysten velkajärjestely - yrityssaneeraus
Aina kaikki ei mene kuten on suunniteltu ja tällöin yrityssaneeraus voi olla ratkaisu ongelmiin. Yrityssaneerauksen tarkoitus on taloudellisissa vaikeuksissa olevan yrityksen tervehdyttäminen ja velkajärjestelyn aikaansaaminen. Mikäli yritystoiminta on pohjimmiltaan kannattavaa tai se on saneerattavissa kannattavaksi, voidaan velkajärjestelyllä välttää yrityksen ajautuminen konkurssiin. Mitä aikaisemmassa vaiheessa yritys lähtee ratkomaan ongelmiaan, sitä parempaan lopputulokseen päästään. Yrityssaneerausta voidaan vielä hakea jopa velkojan konkurssihakemuksen tultua vireille! TunturiJuristi on hoitanut kymmeniä yrityssaneeraus- ja yrityksen velkajärjestelyasioita. Kun haluat pelastaa yrityksesi, käänny TunturiJuristin puoleen.
Yrityskaupat
TunturiJuristi on toiminut yli 20 -vuoden ajan asianajajana ja ollut auttamassa kymmenissä yrityskaupoissa. Jokainen yrityskauppa on ainutlaatuinen ja yrityskauppojen onnistunut toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua ja järjestelmällistä toimintaa. TunturiJuristi auttaa yrityskaupan kaikissa vaiheissa, neuvotteluista ja sopimusten laadinnasta aina kaupan toteuttamiseen saakka, olitpa sitten ostajan tai myyjän roolissa. Avullamme ja tukemme ansiosta yrityskauppasi etenevät sujuvasti ja turvallisesti.
Vahingonkorvaus
Jokaisen arjessa eteen saattaa tulla tilanteita, joissa ihmisille tai omaisuudelle aiheutuu vahinkoa toisen toiminnan seurauksena. Vahingonkorvausasiat jaetaan karkeasti sopimuksen sisäisiin vahinkoihin kuten sopimusrikkomukset ja sopimuksen ulkoisiin vahinkoihin kuten liikennevahingot. Vahingonkorvausvelvollisuus voi aiheutua vahingon, huolimattomuuden tai tahallisen toiminnan seurauksena. Tietyissä tapauksissa myös toimimattomuus voi aikaansaada vahingon syntymisen ja vahingonkorvausvelvollisuuden.
Vahingonkorvauksen tarkoituksena on saattaa vahinkoa kärsinyt asianosainen takaisin siihen taloudelliseen asemaan, jossa hän olisi ollut ilman, että vahinkoa olisi tapahtunut.
Usein vahinkotilanteissa vahingon kärsijällä on jonkinlainen vakuutusturva, josta aiheutuneita vahinkoja voidaan hakea korvattavaksi. TunturiJuristi avustaa asiakkaitamme heidän oikeudellisen asemansa ja mahdollisen vakuutusturvansa selvittämisessä sekä asiakkaan oman tai tämän vastapuolen vahingonkorvausvelvollisuuden ja sen rahallisen määrän määrittelyssä sekä vahingonkorvausvastuuta koskevissa neuvotteluissa.
TunturiJuristilla on vuosikymmenten kokemus erilaisista vahingonkorvausasioista.
Kuluttajansuoja-asiat ja reklamaatio
Kuluttajansuojalaki on kuluttajansuojan keskeisin laki. Sitä sovelletaan tilanteissa, joissa kuluttaja hankkii tavaroita tai palveluita olennaisilta osin yksityistä talouttaan tai kulutustaan varten. Kuluttajansuojalain soveltamisalaan kuuluvat muun muassa remontti- ja korjauspalvelut, kulutushyödykkeiden- ja palveluiden kauppa, matka-, vakuutus- ja pankkipalvelut. Kuluttajansuojalain tarkoituksena on suojata kuluttajaa hänen sopimussuhteissaan ammatinharjoittajien kanssa ja kuluttajansuojalaki sisältääkin monia kuluttajan kannalta edullisia säännöksiä, joista ei voida kuluttajan haitaksi poiketa. Suurin osa kuluttajansuoja-asioista koskee ammatinharjoittajan toimittaman tavaran tai palvelun virhettä. Virheen seurauksena kuluttajalla voi olla oikeus saada uusi tavara tai palvelu, kaupan purku tai kauppahinnan alennus sekä korvaus virheen hänelle aiheuttamasta vahingosta. Kuluttajansuoja-asioita voidaan käsitellä osapuolten välisten neuvottelujen lisäksi Kuluttajariitalautakunnassa sekä viimekädessä yleisissä tuomioistuimissa. Myös reklamaatio.fi palvelu auttaa kuluttajaa reklamaation tekemisessä.
Reklamaatio tarkoittaa ilmoitusta myyjälle virheellisestä tuotteesta tai palvelusta taikka sopimuksen osapuolelle virheellisestä suorituksesta. Ks. Wikipedia
Tuotteessa on virhe silloin, kun se ei vastaa lajiltaan, määrältään, laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan tai pakkaukseltaan sitä, mitä myyjän ja ostajan voidaan katsoa sopineen.
Palvelu on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä on sovittu. Palvelu on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Palvelun virheen arviointi perustuu yleisiin odotuksiin, eikä yksittäisen kuluttajan henkilökohtaisilla odotuksilla ole arvioinnissa merkitystä.
Virhe voidaan oikaista pääsääntöisesti joko korjaamalla virheellinen tavara tai antamalla tilalle virheetön tavara.
Mikäli virhettä ei oikaista, ostajalla on oikeus saada virhettä vastaava hinnanalennus tai purkaa kauppa. Kauppaa ei kuitenkaan voi purkaa vähäisen virheen takia. Ostajalla on myös oikeus saada korvausta tavaran virheestä aiheutuneesta vahingosta. Vahingonkorvausvelvollisuus kattaa virheestä aiheutuneen taloudellisen vahingon.
TunturiJuristi auttaa kuluttajansuoja-asioissa sekä kun sinun täytyy tehdä reklamaatio.
Toki juttelemme kaikista muistakin lakiasioista ja jos mieltäsi askarruttaa mikään.
Ota ihmeessä yhteyttä!